17 februari 2013

Het boek dat ik nooit heb uitgelezen (#50books)

#50books is een initiatief van @petepel. Hij stelt iedere week een vraag over een boek die je naar eigen inzicht mag beantwoorden.

Vraag 2: Welk boek krijg je maar niet uitgelezen, hoe vaak je er ook aan begint?

Ik ben een hardnekkig lezer en vind eigenlijk dat elk boek dat mijn boekenkast inkomt, het verdient gelezen te worden, maar af en toe lukt het niet. Af en toe krijg je ‘geweldige’ boeken waar dan meteen een enorme hype omheen is, en die je gelezen MOET hebben. De naam van de roos van Umberto Eco was er zo een. Ik hou van historische boeken en vond dat ik deze ook een kans moest geven. Vooral ook omdat er een bibliotheek in voor komt. Wat wil je nog meer. Nou, het boek heeft meerdere kansen gekregen van me, maar ik bleef het ongelooflijk saai vinden. Mijn weerzin tegen dit boek was zo groot dat ik zelfs nooit naar de film heb gekeken. Umberto Eco heeft nooit een tweede kans gekregen van me. Iemand die erin slaagde mij van het lezen af te houden, verdiende dat gewoonweg niet.
Het merkwaardige is dat ik sindsdien nooit meer op hypes ben ingegaan. Dan Brown? Niet gelezen, was meteen anti vanwege de enorme hype rond zijn The Da Vinci code.

1 opmerking:

Niek zei

Interessant te lezen dat bij jou hypes het tegenovergestelde bewerkstelligen. Jij bent niet de enige die deze reactie heeft. Ik ben er ook een van maar het kan dan wel zijn dat ik tien jaar later zo'n boek tegenkom en het toch ga lezen. Meestal met een enorme kater omdat het echt de hype in mijn beleving niet waard was. Wij hebben blijkbaar een niet-hype-smaak.
En wat Umberto Eco betreft, ik heb het boek wel uitgelezen maar vond het een opgeblazen kikker toon en de sop de kool eigenlijk niet waard.