26 oktober 2015

#50books vraag 41: uitgeverij

Vraag 41:
Zou jij (mede-)oprichter van een nieuwe uitgeverij willen worden?


Of ik een kip zou willen zijn. Met die gedachte ging ik afgelopen zondag naar de sportschool. Dat naar aanleiding van de #50books vraag van Petepel.



Het literaire tijdschrift Das Mag wil ook uitgever worden en wil het allemaal anders doen. Het beter maken voor de schrijver, het beter maken voor de lezer. Met die gedachte zoekt Das Mag Uitgevers 3000 oprichters om de literaire wereld mee te bestormen. Petepel was er als de kippen bij.

Ik ben nog wat afwachtend. Ik lees genoeg boeken, maar daardoor heb ik nog geen verstand van uitgeven. Om me nou in iets te storten waar ik geen verstand van heb is ook weer zo wat. De boekenmarkt is niet makkelijk, en ik kan me voorstellen dat vooral schrijvers het anders willen zien. Je moet wel heel veel boeken verkopen om er van te kunnen leven en dus meer te kunnen schrijven. Daarmee kom je als schrijver dus in een cirkel terecht. Maar of Das Mag de oplossing heeft gevonden is voor mij nog niet duidelijk. Wel jonge schrijvers opleiden, maar aan de andere kant ook minder boeken willen uitgeven?
Ik ga dus fijn even afwachten en blijf nog even mens in plaats van kip.

#50books is in 2013 begonnen door @petepel, in 2014 voortgezet door @drspee en in 2015 weer overgenomen door @petepel.
Deze #50books vraag vind je hier.

Geen opmerkingen: